Direktiva EU o pravima potrošača

U EU je 13. Juna 2014 stupila na snagu regulativa koja se tiče prava potrošača i primenjuje se na sve prodavce koji svoje proizvode prodaju građanima EU (čak iako je sedište prodavaca izvan EU, pa se stoga odnosi i na prodavce iz Srbije koje svoje proizvode prodaju kupcima u EU). Članice EU su donele zakone koji se temelje na ovim regulativama i nepoštivanje tih regulativa može dovesti do prekršaja ili poništavanja prodaje.

Stanovnici EU prema ovim regulativama imaju pravo vratiti kupljeni proizvod u roku od 14 dana od dana preuzimanja, a prodavci su dužni jasno ih upozoriti na tu mogućnost (u politikama svoje radnje). Ukoliko ne prodavac ne istakne ovu mogućnost, period prava na povraćaj se produžuje za godinu dana, pa tako kupac ima pravo da proizvod vrati u roku od jedne godine i 14 dana.

Ova prava se ne primenjuju na proizvode izrađene po narudžbi i određenu kvarljivu robu (osim ako prodavac nije drugačije naveo). Na digitalna dobra, uključujući digitalna umetnička dela i paterne se ne primenjuje ova regulativa po automatizmu, obzirom da se pravila za digitalne proivode razlikuju između država članica.

Ukoliko se kupac pozove na ovo pravo prodavac mu mora refundirati celokupni iznos (uključujući i poštarinu) koji je primio od kupca. Prodavac ima pravo zadržati refundaciju do momenta prijema vraćene robe, s tim da od tretnutka prijema vraćene robe ima rok od 14 dana da refundira iznos. Poštarinu za povrat robe plaća kupac, osim u slučaju kada prodavac preuzme te troškove na sebe. Ukoliko prodavac ne preuzima troškove povrata robe, a sam proizvod nije moguće vratiti poštom, procena troškova povrata robe mora biti jasno naznačena kupcu u delu politika o povratu robe i odustajanju od kupovine.

Prodavac je dužan obezbediti kupcu obrazac za odustajanje od kupovine koji kupac može, ali ne mora, koristiti ukoliko želi vratiti proizvod.

Modele obrazaca koje je obezbedio Etsy možete preuzeti ovde:

Na nemačkom
Na engleskom
Na francuskom

Tekst je originalno objavljen na Etsy-jevom portalu za pomoć i informativnog je karaktera (nema karakter pravnog saveta). Regulativu EU bi trebalo da ispoštuju i prodavci na drugm platformama, kao što su alittlemarket.com, dawanda.com i sl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *