Ono što naročito privlači kupce da kupuju ručno rađene proizvode direktno od kreativca je mogućnost personalizacije samog proizvoda ili neke izmene kako bi sam proizvod bio ličniji i prilagođeniji kupcu. To je ujedno i ono što kreativce jasno izdvaja od preprodavaca kineske robe 🙂
Ukoliko ste razmišljali da ponudite rad po narudžbi na Etsy (što je preporučljivo, ukoliko je ikako izvodljivo za vaš asortiman), ovde ću pokušati da vas upoznam sa postupkom prodaje po narudžbi kako bi uz manje nedoumica i straha prošli kroz prvu takvu prodaju, a kasnije će ionako biti sve poznato 🙂
Prvi korak je da svoju radnju podesite tako da omogućite primanje zahteva za proizvod. To se radi u odeljku: Your shop / Shop Settings / Options, tako da se omogući (enable) opcija “Request custom order”.
Kada to omogućite, primetićete da se prilikom pregleda vaše prodavnice umesto dugmeta za kontaktiranje vlasnika, sada prikazuje dugme za zahtevanje prilagođenog proizvoda. Većina zahteva će doći tako što će kupci kliknuti na to dugme i opisati vam svoje želje.
Vama će to biti prikazano u razgovorima (Convo), kao nova poruka, s izuzetkom da će pored poruke pisati “Custom”.
Također, biće i kupaca koji će vam samo uputiti poruku, bez zahteva, a ukoliko su njihove želje izvodive, svaki razgovor možete pretvoriti u privatnu narzudžbu klikom na dugme “Make this a custom order”, koje se nalazi desno od svakog razgovora.
Kada pregledate svoje razgovore, kako biste se lakše snašli, moguće je filtriranje razgovora tako da prikaže samo razgovore koji se tiču izrade po narudžbi.
U svakom slučaju, kada jednom postigne dogovor oko toga kako bi proizvod trebao izgledati, sledeći korak je da objavite privatni listing, kako bi ga kupac mogao naručiti. U zavisnosti od vaše politike i prirode proizvoda možete tražiti da kupac unapred kupi proizvod pre nego što počnete izradu, ili da vi prvo izradite, pa da kupac kupi ukoliko mu se dopada. Meni su zahtevi uglavnom takvi da nemaju preterano lični pečat, pa ukoliko kupac odustane, lako mogu proizvod staviti u javnu prodaju. Međutim, ukoliko se radi o prozivodu na kome je ugravirano ime ili posveta, to više nije moguće prodati, pa je u tom slučaju najbolje tražiti plaćanje pre početka izrade. Nemojte zaboraviti to navesti u svojim pravilnicima, kao i podatak da nije moguć povrat tako naručenog prilagođenog proizvoda, kao ni refundacija novca za takav proizvod. Nikad se ne zna kada može doći do nepredviđene situacije, pa je dobro to unapred napomenuti, kako bi se imali na šta pozvati ukoliko kupac krene da se buni.
Kada imate zahtev za proizvodom, u zaglavlju razgovora će biti prikazan i jedna linija napretka, ispod koje se nalazi dugme koje služi za postavljanje privatnog proizvoda. Privatni proizvod je vidljiv samo kupcu kome je namenjen, ali se po prodaji prikazuje normalno u listi vaših prodatih proizvoda. Ovo napominjem zato da ne biste stavili neku bezveznu fotografiju ili loš naslov, jer će oni na kraju biti vidljivi svima koji kliknu na listu vaših prodatih proizvoda. Kada kliknete na dugmence “Start building the custom order” dobićete prazan obrazac za postavljanje proizvoda koji je prilično pojednostavljen.
Gore desno imate dugmence “Copy Original Listing”, koje vam omogućuje da sve podatke kopirate sa originalnog proizvoda odakle je stigao zahtev, kako bi sebi olakšali postavljanje novog proizvoda. Naravno, podatke možete uneti i ručno. Videćete da je moguće uneti samo jednu fotografiju i samo kategoriju, a ne i potkategorije. Ukoliko je zbog prirode proizvoda potrebno više fotografija, to ćete moći unositi u okviru same poruke prilikom dogovaranja detalja.
Primetićete da ne postoji polje za količinu, što može biti zbunjujuće ukoliko se radi o narudžbi za više proizvoda. U tom slučaju možete navesti u naslovu da se radi o više komada i zatim u opisu detaljno navesti šta sve obuhvata narudžba. Poštarinu u tom slučaju obračunavate zbirno za ceo paket.
Kada unesete željene podatke, kliknite na dugme za objavljivanje (Publish). Etsy će vas još jednom pitati da li to zaista i želite 🙂 No, bitna je napomena da će se naknada za objavljivanje proizvoda u iznosu od $0,20 naplatiti tek nakon što proizvod bude kupljen (za razliku od redovne objave proizvoda gde se naplaćuje odmah).
Kada ponovo kliknete na dugme za objavljivanje proizvoda (Publish), Etsy će kupcu poslati obavštenje na mail da je proizvod spreman i da ga može kupiti.
Sada vam preostaje samo da čekate da kupac obavi kupovinu. Ja ponekad pošaljem poruku kupcu da ga obavestim da sam postavio proizvod, mada je nepotrebno, ali mi nekako deluje prisnije 🙂
Kada kupac kupi proizvod bićete obavešteni na mail kao i za bilo koju drugu prodaju.
U razgovoru će biti moguće obeležiti proizvod kao poslat, mada to možete učiniti i u listi vaših prodaja (Your shop / Orders / Orders).
Preostaje samo da prozvod napravite i otrčite na poštu 🙂