Izlazak velikih tehnoloških kompanija na berzu uvek predstavlja važnu vest. Nakon prošlogodišnjeg izlaska kinsekog giganta Alibaba.com, pažnju svetske javnosti ove godine privlači izlazak na berzu najvećeg sajta za pordaju rukotvorina i antikviteta Etsy.com, koji bi se mogao dogoditi već krajem ovog tromesečja.
Prve glasine o pripremi Etsy za izlazak na berzu su se pojavile pre nešto više od godinu dana, kada je Etsy promenio definiciju ručnog rada koji se sme prodavati posredstvom njihovog sajta i odobrio prodaju serijski proizvedenih proizvoda, što je imalo za cilj povećanje obrta i naišlo na veliko negodovanje zajednice okupljene oko sajta. Iako je i pre toga sajt imao problema sa preprodavcima kineske masovno proizvedene robe, ovaj potez je delom legalizovao i takve prodavnice. Čini se da su nagađanja, da je taj potez učinjen zbog boljeg pozicioniranja kompanije za izlazak na berzu, bila ispravna i ove godine se očekuje inicijalna javna ponuda akcija (IPO) Etsy, kojom Etsy planira prikupiti oko 300 miliona dolara.
Etsy je osnovan pre, bezmalo, 10 godina, kada je Rob Kalin, po zanimanju slikar i stolar, davne 2005. godine tražio način da svoje rukotvorine proda putem Interneta. Udružio se sa Haim Schoppik-om, tada studentom na Univerzitetu Nju Jork, i Chris Maguire-om i zajedno su pokrenuli Etsy. Kalin je u jednom intervju za Reader Digest, Januara 2010, rekao da su tražili neku besmislenu reč, kako bi izgradili prepoznatljivo ime od nule. Tada je gledao Felinijev film “8½” i zapisivao interesantne reči koje je čuo. Primetio je da glumci u filmu često izgovaraju “etsi” u filmu (kako je on čuo, mada je u suštini reč o “eh, si”), odnosno u prevodu sa talijasnkog “o, da”.
Danas, 10 godina kasnije Etsy je najveći sajt za prodaju rukotvorina: 2013-te godine ukupna prodaja preko sajta je iznosila 1,35 milijarde dolara, a vrednost kompanije je procenjena na 100 miliona dolara. 580 zaposlenih u firmi nadgleda 53.9 miliona članova i 1,2 miliona aktivnih prodavnica koje nude ukupno oko 26 miliona artikala.
Prodavci na Etsy uglavnom negoduju, jer se plaše da će izlazak na berzu povećati pritisak na menadžment i da će Etsy još više popuštati u pravilima, polako se transformišući u novi eBay, odakle su mnogi pobegli. Svakako ima i prodavaca koji se raduju jačanju Etsy i nadaju većem broju kupaca, iako su u manjini. U svakom slučaju, ostaje nam da čekamo izlazak na berzu i uverimo se u kojoj meri će uticati na politiku Etsy, udaljavajući ga od ideja sa kojim je osnovan. Ukoliko se strahovi ispostave opravdanim, preostaje nam da potražimo sreću na drugim sajtovima za prodaju rukotvorina koji su ostali verni izvornoj ideji, kao što je to učinio značajan broj prodavaca, kada je Etsy oktobra 2013-te godine izmenio definiciju značenja reči “ručni rad”.